Deltog på fredag kväll i installationen av Peter Aronsson som rektor för Linneuniversitetet. En trevlig tillställning och jag är övertygad om att Peter Aronsson kommer att bli en alldeles utmärkt rektor. Peter har ofta medverkat när vi på Länsstyrelsen haft internationella gäster och bidragit till att sätta Linneuniversitetet och Kronoberg på den internationella kartan. Han kommer att fortsätta och utveckla universitetet i en öppen akademisk anda och i samverkan med det omgivande samhället, näringslivet och offentlig sektor. Jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med honom och universitetet.
Lördag morgon steg jag upp tidigt för att ta tåget till Uppsala. Jag hade sedan lång tid tillbaka lovat min dotter och hennes sambo att jag och min man skulle vara barnvakt i helgen till Erland ett år och tio månader. Min man var redan i Uppsala och jag skulle anlända till lunch då också Erland med föräldrar skulle anlända.  Glad i hågen tog jag tåget från Växjö kl 8.10 för att ansluta till snabbtåget i Alvesta kl 8.30. Länsstyrelsen har ju en miljöpolicy så vi åker tåg. Nu var ju detta en privatresa men jag ansluter mig till vår miljöpolicy och åker tåg så ofta som det är möjligt. Dvs nästan alltid.

I  Alvesta fick vi veta att tåget till Stockholm kommer 08.45 på grund av fordonsskada. Sen meddelade SJ att tåget skulle komma 09.10 något senare kl 09.50 och så fortsatte det till kl 12.30. Några beställde då taxi. Jag lärde mig att en taxiresa Alvesta – Stockholm kostar 5 200 kronor. Själv stod jag i telefonkö för att boka om min biljett till ett annat tåg. Min resa hade ju påbörjats i Växjö och det går inte att boka om en påbörjad resa via nätet. När jag köat i telefon någon halvtimme så var givetvis alla tåg före 12.30 fullbokade.

När jag åter gick in på nätet såg jag att det försenade tåget som skulle avgå kl 12.30 dessutom skulle ta fem timmar och tio minuter till Stockholm istället för vanliga tre timmar. Ny väntan i telefonkö för att försäkra mig om att detta inte var en felskrivning. Fick såsmåningom tala med en person som sa att det var korrekt. Tåget var försenat (4 timmar) pga fordonsskada och skulle ta över fem timmar till Stockholm. Han sa också att passagerare hade blivit anvisade till andra tåg. Inte vi i Alvesta sa jag. Nej, inte ni Alvesta sa han.

Jag och några andra bokade då om oss till ett tåg där det fanns kvar några platser och som gick efter kl 12.30 . Ett tåg som skulle gå i tid och hålla vanlig tidtabell. När vi gjort det och när människor lagt ut pengar på nya dyrare biljetter visade det sig att vårt försenade tåg givetvis skulle  ha en körtid till Stockholm på vanliga tre timmar. Vi hade fått fel information på nätet och vi fick fel information när vi ringde och kontrollerade uppgifterna.

Jag är väl medveten om att SJ kan råka ut för fordonsskador och att förseningar kan uppstå. Vad jag inte förstår är att de inte kan ge korrekt och kontinuerlig information eller varför inte ersättningstrafik sätts in när timmarna går. Fortsätter givetvis ändå att åka tåg och hoppas att SJ framgent ska utveckla både sin information och sin service. Resan hem till Växjö på söndag gick ju också alldeles utmärkt enligt tidtabell.